Pust inn, pust ut

Pust inn, pust ut

-Pust handler om noe så enkelt som å ta inn luft, absorbere oksygen (O2), puste ut og gi slipp på karbondioksid (CO2). Pust er mat til cellene.

Flere av oss kan i perioder med mye stress holde pusten. Det vil si at pusten er på mange måter viljestyrt. Vi puster inn automatisk, men kan holde igjen på utpusten. Dette gjør vi som regel ubevisst. Vi er i beredskap, eller i det som kalles «fight or flight» modus. Stresshormonene blir pumpet ut, blodtrykket stiger, pulsen øker og blod blir dirigert vekk fra indre organer til musklene. Vi er kampklare! Og dette kan vi bli utrolig flinke til – over lang tid. Den langsiktig konsekvensen om vi ikke puster riktig er at vi får et underskudd av karbondioksid i blodet, som gjør at hemoglobinet i blodet ikke klarer å frigjøre oksygen til hjernen, vitale organer og kroppens celler. Og er vi for lenge i beredskap og fortsetter å puste overfladisk, så produserer kroppen stresshormoner som kortisol og adrenalin. Det påvirker igjen livskvaliteten.

Hva vil det si? Vi har en fantastisk kropp som gir oss små tegn på at vi har vært for lenge i kampmodus. Enkelt deler av kroppen vil kapitulere. Hvis en f.eks kjenner på ubehag i kroppen, smerter i brystet, stive skuldre og nakke, så kan dette ha med pusten å gjøre. Vi glemmer å puste med magen (diafragma), og spenningene setter seg i bryst, skuldre og nakke. Dvs at det er et overforbruk på pust i det området. Kanskje kan du kjenne igjen følelsen av å puste kun i brystet? Her sitter ofte problemet. Vi har rett og slett glemt den store pustemuskelen som sitter i magen. Sangere kan miste stemmen ved å ikke puste riktig.

Diafragma

Hva skjer hvis vi begynner å legge merke til pusten? Har jeg dårlige pustevaner? Pusten påvirker oss emosjonelt, mentalt og fysisk. Pust kan være en fin måte å lande i kroppen på, og puste ut grumset og uroen. En bevisst pust inn og ut er meditasjon. Det er ikke verre enn det. Lange dype utpust gir også en lavere puls og hjertefrekvens. Vi stabiliserer det autonome nervesystemet ved f.eks å øke aktiviteten i det parasympatiske nervesystemet, som ro, hvile og fordøyelse. Her er vi trygge. Rest & digest.

Yoga og pust

Så det henger helt klart sammen alt dette. Men ser vi viktigheten av å puste i en travel hverdag? Hvis vi ser på det i et folkehelse perspektiv. Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å puste med magen før jeg gikk på en smell og ble utbrent. Jeg var i beredskap for lenge, og pustet med brystet. «Alltid beredt». Ved jevnlig bruk av pust i hverdagen din vil du finne et potensiale i både kropp og sinn, slippe tankene og finne et hvilerom. Kapasiteten din vil øke og kreativiteten vil muligens følge etter. Det gleder meg at flere og flere viser interesse for yoga. Pusten er helt vesentlig i praktisering av yoga. Et fint sted å øve på oppmerksom pust.

Test! Mål pulsen din. Sitt i en komfortabel sittestilling, lukk øynene, slapp av i skuldrene. Lukk munnen og slapp av i kjeven. Pust inn og tell til 1-2-3-4. Hold. Pust ut og tell 6-5-4-3-2-1. Gjenta 10 ganger. Kjenner du forskjell? Mål pulsen igjen nå. Lykke til 🙂

Pust inn, og pust ut!

Varm hilsen

Lisbeth

About the author

Lisbeth A. Spies er utdannet Markedsøkonom fra BI, og snart ferdig sertifisert NLP Coach. Hun har erfaring som leder fra ulike bedrifter de siste 10 årene, sist som daglig leder for Haugesund Sentrum.