Fra ubalanse til balanse

Fra ubalanse til balanse

Ønsker du en endring?

Å oppgi gamle vaner og mønstre kan kjennes ikke bare usikkert, men noen ganger ensomt, tomt eller oppgitt. Det er naturlig ettersom du befinner deg i et mellomrom der du i tankene har begynt å slippe noe, og du har ennå ikke sett resultatet av det nye. Husk at når du skal gå framover, er det først nødvendig at en fot slipper underlaget, og for et øyeblikk befinner seg i mellomrommet, før bevegelsen fremover gir ny trygghet i møtet med fast grunn. En tanke fører til en handling, som å ta steget fra en tilstand til en annen. Her skjer det vekst og utvikling.

I dag underviser jeg i Yoga, jeg jobber som coach, rådgiver og foredragsholder. Veien blir til mens en går. Vi får se hvor veien min går videre, men jeg har definitivt tatt noen steg på riktig vei. Jeg øver meg også på å gå sakte, og lytte og reflektere. Og når det føles riktig, så er det viktig å ta seg tid til å lytte til hjertet.

Jeg fortalte i mitt forrige innlegg; http://raadet.no/en-god-start-pa-dagen/ om ubalanser jeg selv har hatt i livet opp igjennom. Dette kan handle både om fysiske ubalanser og mentale ubalanser. Jeg tror mange kan leve greit med ubalanser i det ubevisste – nonen ganger også i et helt liv. Kanskje en kan se tilbake og minnes at en i enkelte perioder i livet har hatt flere fysiske plager, hyppigere sykdom, ubehag i kroppen, hodepine el. Et ubalansert forhold til mat, alkohol, sex osv. Mange av oss kan kjenne på en og flere ubalanser i livet. Vi styres gjerne av det ytre, og glemmer ofte vårt indre kompass. Vi er ikke i kontakt med følelsene og kroppen vår, og kjører oss dermed på en form for autopilot. Vi styres også mye av samfunnet, trender, sosiale medier, dårlig selvfølelse og «tidsklemma». Vi har også mye bør, må og skal i livet. Hvor ofte lytter vi til «lyst» uten at den indre stemmen dømmer tanken over og ut. I løpet av livet kan vi også bære på overbevisninger som kan forme oss som mennesker ubevisst. Det kan begrense oss, gjøres oss avhengig og skape flere ubalanser.

Treet

Jeg føler meg heldig som får lov til å undervise en fin gjeng hver søndag i et kurs som jeg har kalt; Hverdagsyoga. Formålet med dette kurset er at hver og en skal få tilgang på nye verktøy som en kan bruke for å skape en mer balansert hverdag. Så vet vi at dette vil ha en positiv effekt på livskvaliteten. Vi vet også at ved å implementere rutiner i forhold til pranayama (pust), asana (bevegelse) og meditasjon (stillhet), så viser dette igjen fysisk på hjerte og kar, nervesystem, fordøyelse, hormonbalanse og muskulatur. Det viser seg også at meditasjon åpner opp for kreativitet, og lager et rom for stillhet for å ta unna uforutsette ting/hendelser. Overskudd. 

Og alt dette henger sammen. For å kunne jobbe med fysiske balanseøvelser, så må en være tilstede i kropp og sinn. Pust er en fin måte å lande i kroppen på, og puste ut gromset/uroen. Asana/bevegelser setter i gang kroppen fysisk, som gir økt styrke, balanse og koordinasjon. Meditasjon før/etter kan stilne hodet og tankene og gi kvalitet i øvelsene. 

Pusten påvirker oss emosjonelt, mentalt og fysisk, og er en utmerket mulighet for tilstedeværelse i dette øyeblikket. En bevisst pust inn og ut er meditasjon. Dette vil jeg snakke mer om i et annet innlegg 🙂

Så tilbake til hverdagen. Lag deg gode rutiner som ikke nødvendigvis oppleves som «nødvendig» i livet ditt i dag, men mer en «frynsegode». Dette er muligens noe kroppen din skriker etter. Lag deg gode rutiner i forhold til hva du trenger i løpet av en hel dag, og legg merke til om det skjer noen endringer. Legg inn hvile og stillhet når det røyner på som mest. Tillat deg å ta oksygenmasken på deg selv først, så de du er glad i. Legg merke til om du blir et rausere menneske. Jeg er overbevist!

Varm hilsen

Lisbeth

About the author

Lisbeth A. Spies er utdannet Markedsøkonom fra BI, og snart ferdig sertifisert NLP Coach. Hun har erfaring som leder fra ulike bedrifter de siste 10 årene, sist som daglig leder for Haugesund Sentrum.